Daniel Dian, Viliam Judák; Každý deň so svätými (podielová kniha r. 2007)
Späť

26. december

Sv. ŠTEFAN, prvý mučeník Cirkvi

Pôvod mena: zo starogréc. stephanos – veniec, vencom korunovaný, víťaz. Bol jedným zo „siedmich osvedče- ných mužov, plných Ducha a múdrosti“, podľa tradície pokladaných za prvých „diakonov“, ustanovených apoštolmi, aby pomáhali helénskym vdovám v jeru- zalemskej komunite. Štefan ponúkol nový výklad Mojžiša a Božieho slova v Ježišovom mene – Starý zákon pred- stavil vo svetle ohlasovania smrti a zmŕt- vychvstania Ježiša. Židia to vnímali ako rúhanie, odsúdili ho na ukameňovanie. Štefan hlásal, že mystérium kríža je stre- dobod dejín spásy a ich absolútny ťažiskový bod je ukrižovaný a zmŕtvychvstalý Ježiš. Dokazujú to aj mučeníkove slová, ktoré vy- riekol pred svojím ukameňovaním: „Vidím otvorené nebo a Syna človeka stáť po pravici Boha.“ „Štefan svoje mučeníctvo napĺňa podľa vzoru utrpenia samotného Ježiša, pretože odovzdáva ,Pánu Ježišovi‘ svojho ducha a modlí sa za to, aby jeho mučiteľom neza- počítal tento hriech.“ Zabitie Štefana rozpútalo prenasledovanie Cirkvi v Jeruzaleme a Ježišových učeníkov prinútilo opustiť mesto. Podľa Benedikta XVI. príklad sv. Štefana poukazuje na neoddeli- teľnosť viery a lásky a pripomína nám, že každé prenasledovanie sa môže stať príležitosťou na šírenie evanjeliovej zvesti a rast Cirkvi. V ikonografii je zobrazený ako diakon s palmou, knihou a ka- meňmi.